Czy miałeś już kiedyś do czynienia z branżą poligraficzną? Jeśli nie to ten artykuł jest dla Ciebie! W prosty sposób wyjaśnimy najczęściej używane pojęcia drukarskie.
Wymiary ulotki – podając wymiary ulotki, należy pamiętać, że pierwszy podawany wymiar dotyczy szerokości (krawędź pozioma), a kolejny odnosi się do długości (krawędź pionowa).
Bezpieczny margines (obszar bezpieczny, krawędź bezpieczeństwa) – bardzo ważne pojęcie stosowane już podczas projektu graficznego. Jest to obszar (zaznaczony linią), w którym nie należy umieszczać istotnych elementów takich jak logo i tekst. Podczas cięcia ulotki może dość do błędu cięcia, który wynosi 1-2 mm. Zachowując bezpieczny margines mamy pewność, że ważny element ulotki nie zostanie przycięty w procesie docinania.
Spady – obszar druku, który jest odcinany podczas procesu cięcia ulotek, w celu uzyskania określonego formatu. Tolerancja błędu może wynosić 1-2 mm.
CMYK – określony model barw, który składa się z czterech podstawowych kolorów farb drukarskich. Nazwa zawiera pierwsze litery angielskich nazw kolorów, które tworzą ten model barw. Są to cyan, magenta, yellow (żółty), key colour (kolor kluczowy – czarny). Mieszając wszystkie wymienione kolory w różnych proporcjach uzyskamy około miliona różnych barw.
Bigowanie – jest to proces wykorzystywany w introligatorstwie, polega na wgniataniu rowków w papierze bądź kartonie, które mają ułatwić złożenie tego materiału.
Blue back – papier przeznaczony do wykonywania wydruków reklamowych. Wykorzystywany w reklamie zewnętrznej, najczęściej do wyklejania billboardów. W odróżnieniu od zwykłego papieru banerowego blue back posiada niebieski podkład izolujący go od powierzchni, z którą się styka. Dzięki temu poprzednie treści nie prześwitują.
Format brutto – wymiary, jakie musi posiadać projekt do publikacji poligraficznej z dodanymi spadami.
Format netto – wymiary, jakie będzie miał gotowy produkt po zakończeniu procesu produkcji.
Lakierowanie druku – pokrywanie lakierem druku, sposób uszlachetnienia druku, podnoszenia jego jakości lub atrakcyjności. Służy również zabezpieczeniu zadrukowanej powierzchni przed ścieraniem się farby lub zmiany jej wyglądu.
Nakład – liczba jednego wydania produktu poligraficznego.
Papier kredowy – papier o powierzchni powlekanej i wygładzonej stosowany do druku o dużych wymaganiach kolorystycznych (jakościowych)
Plik otwarty – plik zapisany w jego natywnym formacie (np. psd, .indd, .ai lub cdr), plikiem otwartym można również określić „zapakowane” materiały, czyli sam plik z zapisanym projektem graficznym wraz z plikami wszystkich wykorzystanych czcionek i grafikom.